INTERVIEW

Devotes Fashion Corner har gjort en liten intervju med mig, kul kul! 
– 
Devote's Fashion Corner has done a little interview with me!
 

-       Hur blev du modeassistent?

För mig var det av en ren slump. Jag skulle ha praktik genom min skola och råkade hamna hos Pamela Bellafesta under den perioden. Det tog mig en vecka och sedan insåg jag att det var helt rätt jobb för mig. Full fart, hårt och slitigt, men jag njöt av varje sekund!

 

-       Vad tilltalar dig med att jobba inom mode?

Jag lockas av att vara på plats där saker händer, att själv välja kläder och styla något tusentals kommer att se och hämta inspiration ifrån är fantastiskt. Att kunna experimentera med färg och form som tillsammans kommer att förmedla en känsla, att uppnå den känslan är oslagbart. För mig kan mode liknas med konst. Man får utlopp för sin kreativa sida vilket passar mig som handen i handsken.

 

-       Vad är drömjobbet inom modebranschen?

Jag må vara ung men har SÅ mycket drömmar och ambitioner i livet. Det är relativt svårt att svara på när jag inte fått chansen att testa på allt jag vill än, men ända sedan tidig ålder har jag drömt om att jobba på en tidning som chef-eller moderedaktör eller varför inte starta sin egen tidning? Annars lutar det mycket åt att jobba med PR men har även designerdrömmar.

 

-       Hur viktigt är kontakter?

Oj det måste vara branschens nyckel! Är du en okänd frilansstylist kan många nackdelar tillkomma. Det kan vara svårigheter som att få låna kläder från presskontoren och butikerna. Det många gör är att gå ihop stylist, fotograf, modell, hår och smink för att göra en no-budget plåtning som alla kan använda sig av i portfolion. Det kan tillkomma mycket gratisjobb till en början men man jobbar sig helt klart uppåt. Därför är det bra att assistera då du redan har en etablerad stylist i ryggen.

 

-       Upplever du att det är en ytlig bransch?

Både ja och nej. Alla jag träffat som jobbar inom branschen är otroligt trevliga och ödmjuka, det handlar inte om vem som har på sig vad eller hur man ser ut utan vem som presterar bäst. Självklart är det otroligt ytligt från ett utifrånperspektiv eftersom fokus i stort sett är på utseendet och modellen fast det i själva verket är kläderna man vill visa. Man kan absolut ge fel signaler om man bokar en i regel ”för smal” modell. Många har fått en skev bild på kroppsideal men för mig handlar det som sagt om kläderna och känslan i bilderna, man får bara blunda för allt sjukt och köra sitt race!

 

-       Hur hanterar du att jobba så nära med yta varje dag? 

Nemas problemas! Alla jag jobbar med är överraskande trevliga så jag känner inte riktigt av det. Förstår att det kan vara en annorlunda syn på detta om man jobbar som modell eller på en högre och professionellare internationell nivå. Jag jobbar med kläder och jag älskar kläder så detta är drömvärlden för mig!

 

-     Finns det en press att komma långt inom branschen? eller räcker det att assistera?

Det gör det absolut. Jag nöjer mig inte med att vara en assistent hela livet utan vill istället tvärtom ha någon som assisterar mig, då vet jag att jag har lyckats. Eftersom att jag vill jobba med just mode finns det alltid en liten skräck inombords att inte duga till och fastna någonstans på vägen mot målet. Jag sätter stor press på mig själv så för mig handlar det om att jobba mot olika steg och klättra uppåt, jag tror på mig själv, vet att jag kan och ger allt, jag hoppas det kommer räcka långt!

 

-       Hur ser en arbetsdag ut för dig? (under tiden du jobbade som modeass)

Som stylist sitter man inte vid en dator nio till fem och äter lunch klockan tolv. Jag har jobbat 11 timmar ena dagen, 9 timmar andra. Inte ätit på en vecka eller två. Det handlar om att ha en deadline och kunna slutföra det man börjat på medan man vid sidan av har 100 bollar till i luften. Man tar varje tillfälle i akt, åker du tunnelbana så passar du på att ringa ett samtal, är du på lunch passar du på att kolla mailen och du sover alltid med ena ögat öppet. Det består av mycket förarbete, sedan plåtning, därefter ännu mer efterarbete. En vanlig dag kan vara att jag springer mellan olika presskontor och lånar kläder eller gör returer.

 

-       Vad upplever du som svårast inom yrket?

Det är alltid en utmaning att få tag på rätt kläder, svårt att byta bana när man tycks ha en klockren idé i huvudet. Även lite tufft att vara alla till lags samtidigt, det kan ta lite på humöret hur mycket man än försöker.

 

-       Vad går du igång på mest inom jobbet?

Att se slutresultatet av ett jobb, så kul!! Även kul med processens gång, speciellt stylingen.

 

-       Kan man uppleva att andra tjejer flåsar en i nacken och är på väg att ta ens jobb? Konkurrensen måste vara hård tänker jag.

Ja, ja och åter ja! Så är det verkligen. Trots att man är vänner slåss man om jobben och är jordens största konkurrenter. Man kan inte alltid ge plats utan måste även ta lika mycket plats själv. Man får lov att ha skinn på näsan och nonchalant syn ibland. Annars bryts man lätt ned. Är du duktig tror jag verkligen på att din chans kommer när tiden är inne.

 

-       Vilket är det roligaste jobbet du gjort som modeass.?

Ett jobb för internationella Bullett Magazine med Pamela Bellafesta som boss! Numret kommer snart ut och det ska bli grymt kul att se bilderna som det ligger så mycket jobb bakom, vilket team vi var alltså! Finns några bilder på Contributor från samma plåtning ni kan se på min blogg.



Left your comment here:

Name:
Remember me

Your email: (not public)

Your blog URL:

Your comment:

bloglovin